Без об’їзної дороги не поліпшити нам своє здоров’я |
![]() |
29.11.2011 10:33 |
Комісія по по комплексному вивченню впливу на стан здоровя еколого – радіаційної обстановки регіону розташування Запорізького енергокомплексу, яка працювала в травні – червні 1992 року в нашому місті згідно доручення Кабінету Міністрів відзначила «...В воздухе селитебной зоны по данным санэпидстанции г. Никополя в городе периодически отмечается превышение ПДК по взвешенным веществам до 6 раз, двуокиси азота до 2,8 раза, сернистому ангидриду до 1, 5 раза. По данным Киевского НИИ общей и коммунальной гигиены содержание бензопирена в отдельных случаях составило от 3-х и выше ПДК». В попередній публікації ("ПТ" от 10.11.2011 г.) «Екологічна обстановка в Нікополі вимагає втручання держави» наголошувалось, що в проекті закону щодо екологічної політики згадано і наш Нікополь в списку міст де є забруднення бенз(а)пиреном. Однак з тексту Закону Про основні засади (стратегію ) державної екологічної політики України на період до 2020 року, який прийнято в грудні 2010 року проблеми нашого міста прибрані.
В звіті про результати науково– дослідної роботи, яка виконана в 1990 році Придніпровським науковим центром АН УРСР відзначено ряд факторів та причин погіршення екологічної обстановки в місті та регіоні. Ось їх перелік: робота промислових підприємств міста та регіону, вплив транзитного транспорту, недостатнє очищення зливових, комунальних стоків, вплив діяльності поряд розташованого Запорізького енергокомплексу. Шодо останнього варто згадати, що в даний час розробляється обгрунтування розширення Запорізької АЕС, що дасть ще більше підстав для обгрунтування та офіційного затвердження самопроголошеного статусу «енергетичної столиці». Зупинимось на проблемах транзитного транспорту нашого міста, яке також претендує на «столичність» та зростання туристичних потоків. Відзначимо унікальний феномен наявності амбіцій у двух претендентів, що знаходяяться поряд в одній Нікополь – Марганець – Енергодарській еколого – економічній зоні. В залежності від навантаження автомобільні дороги поділяють на 5 категорій. До категорій 1а та 1б відносять дороги з фактичною інтенсивністю руху 7000 автомобілей на добу з найбільшою інтенсивністю на добу до 14000, для категорії 2 ці показники становлять відповідно 3000–7000 тис та 6000–14000 одиниць. Сьогодні на державному рівні розглядається інвестиційний проект будівництва автомагістралі категорії 1а – 1б Одеса–Дніпропетровськ ..При підготовці обгрунтування визначено, що фактична інтенсивність руху за станом на 1 червня 2008 року складає 11800–21000 автомобілей на добу. Розрахункова проектна інтенсивність руху на 2028 рік на різних дільницях – 18000 -34000 автомобілей на добу. Вимагає уточнення скільки цього транспорту проходить через наше місто. Серед антропогенних джерел негативного впливу на території не лише нашого міста є транспорт, який поставляє в довкілля величезні маси пилу, сажі, відпрацьованих газів, масел, важких металів та десятки інших речовин, значна частина яких відноситься до токсикантів. Інтенсивний вплив на навколишнє природне середовище має також обслуговуюча автотранспорт інфраструктура: автозаправні станції), станції технічного обслуговування), склади паливно-мастильних матеріалів), автостоянки, гаражі, та інше. Розглядаючи проблеми впливу автомобільного транспорту на довкілля відзначимо, що Європі діє стандарт для автомобільного палива «Євро-5», а ми поки що зупинились на «Євро – 2» та «Євро – 3» Введення європейських стандартів в Україні декілька раз переносилось. Останній раз дія «Євро – 2» та «Євро – 3» продовжено до 31 грудня 2011 року. Поки що не всі заводи готові до випуску топлива по новим стандартам. Варто нагадати, що автомобільне паливо класифікується так. Євро-2 – вміст сірки не більше 0,005%, Євро-3 – до 0,0015%, Євро-4 – до 0,0005% та Євро-5 – до 0,0001%. Транспорт – не єдиний чинник забруднення повітря. Однак, викиди газів на вулицях можуть погано вплинути на загальний стан здоров“я суспільства. Більше того, дорожній рух – це джерело викидів тонко-дисперсних та надто тонко-дисперсних часток у містах. Ряд наукових досліджень свідчить, що ці частки серйозно впливають на здоров“я людей. Відомо, що внесок викидів транспорту по Україні знаходиться в межах 30–40% від загального обсягу. У нас є всі підстави стверджувати, що у випадку нашого міста –значно більше. Американський дослідник Херберт Нідлман із Пітсбургського універститету визначив, що наявність забруднення невеликими дозами свинцю знижує інтелектуальний рівень дітей та сприяє їх агресивності. Вирішення проблем обїзної дороги, як і проблеми питної води для нашого міста (вірніше розмови) вступило в третє десятиліття. Зрозуміло, що місту своїми силами це питання не вирішити. Для їх реалізації необхідне знання ситуації , розуміння наслідків та своєї відповідальності за бездіяльність або прийняті рішення. В першій половині 90-х завдяки суспільній активності громадськості та депутатів міської ради було прийнято ряд важливих кроків. На початку листопада п.р. сесія Нікопольської міської ради прийняла рішення про виготовлення пунктів контролю та впровадження автоматизованого екологічного моніторингу за забрудненням атмосферного повітря. До цього часу місто не має даних про сумарне забруднення атмосферного повітря з врахуванням викидів підприємств міста, транзитного та свого автотранспорту, поряд розташованих підприємств сусідньої області. З часу підняття проблеми обїзної дороги пройшло багато часу і перед містом постало багато питань – на чиєму балансі знаходиться дільниця національної дороги, що проходить містом, хто та які кошти здійснює ремонт та обслуговування, до кого звертатись з претензіями жителям міста, будинки яких розташовані вздовж дороги та руйнуються та багато інших. Тоді на рубежі 80–90-х років минулого століття у відповідь на громадські звернення довелось чути відповідь – об’їзної дороги немає навіть у обласному центрі. Але у всієї області лише нікопольщина входить до «зони спостереження» з якої необхідно забезпечити при необхідності евакуацію населення. Сьогодні діти помирають від лейкозу та інших ракових захворювань. Мабуть, не всі бачать німий докір, з яким онкохворий хлопчик Іван дивиться з вуличних біг-бордів та прохає про допомогу. зрозуміло, що одному Нікополю не стане сил вирішити це питання, але саме Нікополь повинен ініціювати це питання і стукати в кабінети чиновників. Міська влада разом з громадою в змозі здвинути цей камінь з місця, і зробити все для того, щоб наші діти та внуки жили в екологічно благополучному місті. В'ячеслав САНДУЛ
Статья предоставлена лучшей газетой Никополя — "Проспект Трубников". Подписывайтесь на газету в специальном разделе нашего портала - "ПОДПИСКА", а также во всех почтовых отделениях. Свежий номер "Проспекта" Вы сможете приобрести в точках продажи прессы. |